riksrakspoks

Uppsala. Resor. Mat. Träning.

BodyFlow

Publicerad 2011-09-29 18:59:49 i Allmänt,

Efter 3 veckors träningspaus va ja ida på aamujumppa i Evira :) Just kiva men måste vakna 6 för att hinna dit.... men de va nog värt de. Helt jätteskönt. De va nån bodyflow som sku va yoga o pilates typ. Va nog int alls yoga. Mera någo balettrörelser o massa magmuskler. Men bra såndän lugn timme som man endå ble svetti av :)

Väntar helt massor på att börja träna på Actic i Uppsala. Ska köpa medlemskort där nu nä ja far dit tibaka så då kan ja fa på pude o simma på samma ställe. O gå på yoga o spinning o fast lite box (om ja vågar) :D.

Ska testa Aamuaurinkoinen nästa tisda :D haha. De e nån lite tyngre jumppa tydligen :D

Imoron ren freda o veckoslut! Inga planer ännu rikit men de e bara kiva :)

Venedig

Publicerad 2011-09-27 21:48:48 i Allmänt,

Måst avsluta denhä reseberättelsen nu nä de ren e över en månad sen vi kom hem.. (crazy)

Från Wien tog vi alltså nattåget till Venedig. Vi sku spendera 12 härliga timmar i en kupé med sovplats för 6 personer... Den va int särskilt rymlig o nä Ina o ja gick in där först undra vi nog hu de på nåt sätt sku rymmas 4 till.. våra rinkkor to ren halva golve.. Vi hadde endå tur me resesällskape. De kom en pappa me sin son från london o 2 andra pojkar från london. Alla typ i vår ålder (utom pappan då :D). Vi hadde just rolit fast juttunas nivå sjönk ganska lågt ganska snabbt...

Nä tåge stanna i Salzburg o sku stanna där i en o en halv timme föreslo en av pojkana att vi sku gå o ta en öl i Salzburg så vi sku kunna säga att vi ha vari där :) Så efter att ha dubbelkollat att tåge verkligen int va påväg nånstans på en tid gick vi till en bar ganska nära stationen o drack en Stiegl som tydligen är den enda ölen man kan få i Salzburg. Sen via österrikisk mäkki o sen till tåget där man faktiskt fick några timmars sömn.

På moronen väcktes vi av att konduktören hämta in frukost(!) o sen var vi ren framme i Venedig.

På tågstationen fick vi en lista på hostell o ja ringde genast ti ett föratt fråga om dom hadde ledit. De hadde dom så ja fick instruktioner hu vi sku hitta i stil av "over 2 small bridges, over one big bridge, turn right, turn left, over a small bridge" så efter lite letande hamna ja ringa pånytt :D Gatunamn o -nummersystemen i Venedig är helt motsatsen till logiska. Iaf, hostellet va nån slags katolskt vandrarhem/lägergård i stadsdelen Cannaregio. Ganska trevlit o fräsht (utom tusenfotingen i vessan, o att de på natten va så mörkt i rummet att Ina trodde hon va blind..).

Efter att vi lämnat våra väskor på hostellet gick vi ut föratt utforka staden. Blev genast helt kär i Venedig. Tycker om italien och italienare annors också. Fast staden va så full av turister, augusti e säkert värsta säsongen..

Massa söta gränder o massor me gondoler

Söt hund som satt utanfö en butik :) I alla länderna var vi va gick hundana allti lösa. Helt jätte konstit hu dom följde efter sina ägare så bra o hu ägarna vågar ha dom fria i så stora städer..

Efter att ha gått en tid hitta vi Markusplatsen som va helt full av turister o duvor. Duvor finns de massor av i hela staden.

Markuskyrkan

Dogepalatset

De va en helt sjukt varm da o inga moln på himlen så de va ganska tungt att gå där ute bland alla turister. Sku ha villa o simma men de e int rikit möjlit där i centrum.. :)

Vi gick in i många små affärer som hadde glas från Murano som tydligen är det man ska köpa där. Fanns massor söta glasugglor men tror int ja sku ha fått dem hela hem så köpte ingen sån. Hitta ändå ett par örhängen me "diamant"-ugglor :)

Fanns massor söta hus överallt o denhä pojken va så söt nä han titta ut från ytterdörren. Tänk att ha vatten sådär utanfö dörren o att int kunna fara nånstans utan båt..

Suckarnas bro va sorlit nog täckt av Loreal reklam..

På kvällen gick vi o äta till en fisk o skaldjursrestaurang som rekommenderades i en av våra reseguider. De va int helt fö svårt att hitta dit o ja åt världens godaste bläckfisk med polenta :) nam. Polenta är bitar gjorda av majsmjöl som venetianare äter mer än pasta. Ti efterrätt dela vi på en tiramisu som också va sjukt god :P

Nä vi sen vandra runt i San Polo hitta vi ett torg fullt me lokala ungdomar som köpte vin från en bar o stod o drack de på torget. Vi beställde också lite vin o kvällen sluta me att vi blev bjudna på vin av några medelålders män :D Dom va helt rolit sällskap o de va kiva o höra om Venedig av venetianare. Vi lyckades sen hitta hem till hostellet längs de mörka gränderna. En lyckad dag alltså.

På lörda moron va de sen dags o säga heldå till Italien. Vi gick till busstationen, tog buss till flygfälte o flög till arlanda. Där sluta den resan sen (fast int fö Inas del nä hon ännu fick njuta av en resa i Q-hytt till Finland.. :D). Helt sjukt rolig, underbar, kiva, härlig o spännande resa o härliga städer som ja vill se på nytt nångång med mera tid (okej Siofok kanske e sett ren.. ). Rekommenderar alla att interraila o upptäcka Europa. Fö som vår kloka medresenär Will sa ti oss på tåget så ska man int gå utanför grinden före man har upptäckt sin trädgård. O de finns massor att se o upptäcka i Europa.

Monntag

Publicerad 2011-09-26 20:19:46 i Allmänt,

Hejhej

Veckoslute va lyckat, megakiva åboresa me bästa mänskor igen :) Gjorde int så mycket på freda men på lörda va de sen alltmöjlit :) Jepe bjöd på tortillan, vi gick runt på stan o sen kom de lite mer people o sen va de fest.

Hadde igen kamera me men tog int en enda bild... Behöver en bättre kamera för att orka fota. Ellen ha iallafall bilder :)

Rolit va de iallafall o hemresan me 5 personer i zeges tilaihme-bil va helt mysig.. :D De ble lite huvudstadsregion-tour sen också nä alla sku köras hem o ingen bodde rikit nära varann. Hadde som tur massor äpplen som matkaeväs efter en pitstop i st. karins.

Ida va ja sjukt trött på jobbe, men fick ändå nånting gjort. Måst ännu läsa lite om terveysväitteitä ida nä ja ska imoron följa me på möte ti MMM genast på moronen o ja måst ees lite veta va dom talar om.

Guten Nacht!

Åbo

Publicerad 2011-09-23 16:30:54 i Allmänt,

Nu iväg mot Åbo och Ellen med Zege o Döffe :) Int vari o äventyra där på många månader. Ha ett bra veckoslut!
Hejsvejs :)

Förra sommaren :)

Sjuk

Publicerad 2011-09-21 12:04:09 i Allmänt,

Ännu sjuk... orkar int alls.. vill träna o överhuvudtaget orka göra saker.. bläää

Får varje vår o höst sånhän förkylning som bara int vill gå bort. Nu också ha de räckt i 5 veckor typ.

Idag e de Annikas födis o ska på kakkukahvit ti hennes föräldrar på kvällen :)

Ha de bra!

Grattis världens bästa Annika! <3

Blåkulla

Publicerad 2011-09-18 19:03:09 i Allmänt,

Hade meganajs veckoslut me vänner o bekanta på Blåkulla i Västanfjärd. Sku nog behöva ännu en dag veckoslut för att återhämta mej.

Vi skratta, åt god mat, hadde kräftskiva, skratta lite mer, bada bastu, simma o bara chilla. Så skönt.
E bara sjukt trött nu när vi gick o sova 7 på moronen och bilresan hem va längs lite underliga vägar så de to typ 3 timmar att komma hem :D Men "lyhin reitti ei aina ole hauskin" som Matkahuoltos reklamer säger...

Hadde kameran me men tog int en enda bild...

Imoron igen till Evira men först sooova. Pussgonatt!

Wien

Publicerad 2011-09-16 09:40:15 i Allmänt,

Måst fortsätta me denhä reseberättelsen före ja glömmer va vi gjorde där.. :)

På tisdag den andra veckan tog vi alltså tåg till budapest från siofok och sen sku vi byta till tåget i Wien. Vår plan sket sej ren genast nä tåge från Siofok va försenat vilket gjorde att vi missade tåget vi sku ta från Budapest... De sku ändå ännu gå ett tåg senare på kvällen till Wien från Budapest, så vi satt på stationen och vänta på de. 20 min före tåget sku gå märkte vi sen att vi e på fel station..., men efter lite panik och en hjälpsam man i infodisken hoppa vi på ett tåg som skulle möta Wien-tåget på nästa station o vi hann precis. :)

Vi hadde int boka nåt hostell i Wien, vilket sku ha vari bra nä vi kom dit så sent på kvällen, så ja ringde ti ett från tåget o dom sa att dom har 2 sängar kvar o dom kan reservera dom ti oss tills kl 22:30. Tåget skulle vara framme 22:00..... Så framme i Wien blev de lite Amazing race- känsla nä vi sprang av o an o fråga om nån vet var hostellet ligger.. Somtur fick vi sen bra instruktioner och var där framme typ exakt halv 11.

Efter allt stressande ville vi bara sova, men rummet som vi dela me två tyskar o två jenkkin va som en bastu (säkert 50 grader där inne), så de blev int så mycke sömn den natten.

På onsda börja vi dan med hostellets frukostbuffé. Ja va i himlen efter så många mornar utan ordentli frukost :D
Sen gick vi ut föratt utforska Wien. Vi gick längs "shoppinggatan", titta i butiker o sen hitta vi Forever 21. Borde int ha gått in dit fö ja kom ut betydligt fattigare... :D Där va 3 våningar av helt härliga kläder o ja sku lätt ha köpt 20 klänningar.... :D Måste ändå lite tänka efter om klänningar e de ja behöver nu inför hösten o vintern... Men helt ljuvlig butik alltså.

Efter lite (massor) shopping köpte vi mat med oss o satte oss i Burggarten (mozartparken enlit oss) o hadde lite picnic o sov lite också. Ja va ännu helt sjkut bränd o kunde int alls vara i solen...

Efter säkert 5 timmar i parken gick vi mot "de historiska kvarteren" och såg också en ganska bra dans-show på gatan :) Sjukt duktiga pojkar.

Efter lite italiensk glass :P började vi gå mot hostellet igen, o på vägen såg vi två cykelpoliser. Alltså cykelpoliserna i Wien e nog en helt egen grej.. :D Dom hade helt såndäna tävlingscyklist-dräkter (men int såna kroppar) o sen genast om dom så nån cykla mot rött eller utan hjälm for dom iväg i racerfart. Dom tog fast 4 typer under den korta tiden vi gick samma väg...! Så cykla försiktit om ni cyklar i Wien :)

När vi kom ti hostellet på kvällen satt vi oss en stund i hostellets bar och tog ett par drinkar. Kvällen sluta me att vi va i en bordsfotbollsturnering me kanadensare o jenkkin. :D

På torsda tittade vi lite på våra möjligheter att ta oss vidare till Venedig o kom fram till att de bästa alternativet var nattåget. Vi fick alltså ännu en dag i Wien.

Vi gick igen runt i butiker o hade igen en picnic (me megakrusbär) i mozartparken. Sen åt vi supergod sushi :)

O sen på kvällen tog vi tåget till Venedig. Vilket är en annan story :)

Wien är en helt underbar stad och om ja far dit ti utbyte (vår institution har samarbete me Wiens uni) kommer ja helt säkert att trivas :) Skulle ha kunna stanna längre där också :) Dessutom fick ja öva på min tyska :)

Evira

Publicerad 2011-09-14 19:50:56 i Allmänt,

Hejsan, ha int orka skriva rikit nä ja e ännu lite förkyld... ha vari 8 timmar på jobbe nu varje da, så ha vari megatrött på kvällana. Måst bli frisk ti fredan då vi ska ti Västanfjärd :) Ska bli kiva!

Men nu ti Evira., ha alltså vari 3 dagar nu på praktik där, o ja ha ren lärt mej massor. E jätteglad av att ja fick den praktikplatsen. Ja e alltså på avdelningen för produktsäkerhet. Där jobbar ca 20 personer som alla är överinspektörer med olika ansvarsområden. Hon som är min handledare de 2 första veckorna har t.ex. ansvar för berikning av livsmedel, kosttillskott, bantningspreparat mm.

Ja ha nu hittills vari me på möten på bl.a. Jord- och skogsbruksministeriet, o så ha ja skött lite andra uppgifter. Har ett eget kontor som e just kiva :) Evira-huset e dessutom ganska nytt o allt där e jättefint.
Ja ska göra 3 olika uppgifter under praktiken, varav en e att göra ett projekt som handledaren får välja tisammans me mej. De ser ut som att ja ska göra en kartläggning av marknaden av kosttillskott för idrottare. Helt jätte intressant o de blir just rolit :) måst bara läsa lite lagtexter också..

Ja ska vara 30 h i veckan där i Evira, o 10 h i veckan ska ja jobba hemifrån, så ja kom överens me dom att ja kommer dit må-to o e fredagar hemma. Så efter imoron ha ja ren klara första veckan :)

O på freda blir de som sagt Västanfjärd me alla dom bästa!

Min arbetsplats i 6 veckor :)

Suomi Finland

Publicerad 2011-09-11 19:13:05 i Allmänt,

Klarade av att flyga på 10-årsdan av 9/11. Säkraste dan att flyga enlit tidningen, o de märktes på säkerhetskontrollerna.

Helt jätterolit att vara tillbaka hemma i Vanda, men samtidit sku ja ha villa stanna hemma i Uppsala. Men Evira blir nog najs. Får veta lite imoron hur mitt "jobb" kommer att se ut :)

Inflyttningsfesten på freda va supernajs :) Kom typ 20 gäster o sen gick vi till Snerikes o dansa. O kvällen avslutades med 90-tals musik på Baren Baren (som vanligt) :D

Ska uppdatera imoron om första dan på evira :)

bai!

Sisuradio

Publicerad 2011-09-07 14:30:26 i Allmänt,

Hejhej,

regning dag här i uppsala men den ha vari bra! Var först ute o springa vilket e så härlit efter 3 veckors paus :) O sen var jag o Sofia till Sveriges Radio och intervjuades till P4's program Sisuradio som kommer att sändas på måndag :) De va helt jätteroligt! Hon som intervjuade oss va jätte trevlig o ja tycker de gick bra, blir spännande att lyssna på de sen, de kommer att komma ti doms nettisida också, ja kan laga linkkin hit sen :)

Nui ska ja läsa om organisationspsykologi och ledarskap resten av dan, har seminarie på freda..

Ha de bra!

Siofok

Publicerad 2011-09-04 14:12:37 i Allmänt,

På måndagen tog vi tåget till Siofok. Den största staden vid Balatonsjön i Ungern. De va 2 timmars tågresa från Budapest o den värsta tågresan. Inga lediga sittplatser o ingen luftkonditionering. usch man svettades..
Väl framme hittade vi hotellet som Henri o Aimo hadde tipsat oss om. Solero hette de, 2 stjärnor riktit vilket var lyx jämfört me de tidigare boendena. Vi gick sen genast to the beach o låg o solade i några timmar. De fanns också en bra restaurang på stranden där vi åt jättegod pizza.

Stranden var trevlig men helt full av turister. De va jätteskönt att simma, men Balatonsjönd är inte alls djup så man fick gå helt jätte långt föratt ens vara till midjan i vattnet..

På kvällen va vi trötta av så många timmar i solen, men vi gick ut till "huvudgatan" vid stranden föratt se va de hände där. O de hände mycket, Siofok är som Ungerns Ibiza eller nåt. Massor barer och all sorts underhållning. Vi drack en drink, åt en kvällsgyros och gick sen till hotellet o sova.

På tisdagen gick vi genast till stranden igen. Vi låg där helt för länge för ja brände mej jätteilla och fick typ solsting också... Vi åt megagod mat igen på stranden. Ja åt en sallad med anka, mozzarella, pinjefrön och röda vinbär:)
O sen tog vi tåget till Wien via Budapest på eftermiddagen.

Saturday

Publicerad 2011-09-03 13:10:44 i Allmänt,

Hej, hade sjukt kul igår. Gick med Anais och Sofia till Värmlands och dansa i flera timmar :) Ha int vari o dansa ordentlit på många månader så de va så rolit.

Idag ska jag till frissan fö mitt hår e så slitet efter sommaren att ja måst göra nåt nu genast... O de e Uppsala Fashion Weekend nu så de blir kiva o se va de händer på stan. Man kan föra gamla kläder dit ti nån insamling så ha gått igenom skåpen nu på moronen.

På kvällen blir de trolitvis roof party i Flogsta. Nostalgi :) Ha int vari där på länge.

Ha en bra lördag!

Budapest

Publicerad 2011-09-03 11:19:32 i Allmänt,

Till Ungern åkte vi sen på lördag. Det var Ungerns nationaldag vilket vi inte hade vetat tidigare, men just roligt. Vi fick ett rum på ett "intressant" hostell som egentligen va en internatskola som på sommaren var hostell. Billit va de iaf. Efter att ha lämnat sakerna där gick vi ut på stan. Massor med folk överallt och musik som spelades högt brevid Donau. Lite annat nationaldagsfirande än i Finland. Vi satte oss ner i en liten park o sen träffade vi Inas kompis Henri som var i Ungern och resa med sin kompis Aimo. De va rolit att umgås lite me andra människor också o ja tror dom också tyckte de :D Vi satt ganska länge där vid floden och såg på fyrverkerier och lyssna på den varierande musiken (Beat it av Michael Jackson o sen nån kampsång på ungerska ti näst..).
Sen gick vi o äta o sen satte vi oss ute på nån sorts klubb med ungersk öl.

På söndagen skulle vi träffa pojkarna vid slottsberget på förmiddagen eftersom ingen av oss varit där uppe ännu. Vi tog bergbanan upp och utforskade sen slottet o de andra byggnaderna en tid. Utsikten över Budapest va helt fantastisk.

När vi sett tillräckligt av historiska byggnader vandrade vi ner för berget och letade efter nånstans att äta. Vi hittade ett bra ställe var man kunde sitta ute, men vi kom senare fram till att man inte ska göra det när de är typ 35 grader o solen skiner rakt på en..

Eftersom vi var i Budapest så var de ett måste att gå till nån av stadens många vattenparker/kylpylän. Pojkarna hade ren tidigare varit på den mest kända o finaste, Gellert, men nu sku vi ti nåt lite mer äventyrsbadaktigt, så de blev Palatinus på Margitön. Vesipeto som ja e så va de helt paradis fö mej me massor olika bassänger, rutschbanor o t.o.m. en bassäng me vågmaskin :) Vi var där i flera timmar.

(Bild från google, hadde int kameran me)

Efter allt simmande hade de ren blivi kväll o vi skulle gå hem till hostellen föratt byta kläder.
Vid Donau var de jättevackert i mörkret.

Sen gick vi ännu ut och äta gyros, träffade pojkarna igen o satte oss på ett hippiställe me massor tyger i taket, dynor och soffor överallt och billiga drinkar. Coolt ställe o vi var typ ensamma där med ett par hippin som plocka i varandras hår.. :D

När vi börja bli trötta sa vi hejdå åt pojkarna och gick till hostellet. Nästa morgon tog vi sen tåget till Siofok.

Helt bra utsikt hade vi ändå från internatskolan :) Donau helt brevid.

Prag

Publicerad 2011-09-02 16:53:04 i Allmänt,

Efter 3 dagar i Berlin var de dags att fortsätta resan. Fick genast en bild av hur problematiska tågen i europa kan vara. Tåget till Prag var till slut ca 2 timmar försenat o vi trodde att vi aldri sku komma fram.. Resan tog en evighet o när vi äntligen var framme va vi sjukt hungriga o trötta. Vi hittade ett hostell efter en tids letande som verka helt okej. Vi bodde i ett 9 personers rum, men de kom int nå andra dit under de 2 nätterna vi var där så de va skönt o ha rummet fö oss själva. Nä vi hadde lämna våra saker på hostellet gick vi ut på stan föratt hitta lite tjeckisk mat. Vi hitta en trvlig restaurang och åt nåt kött med knödeln och drack såklart Pilsner Urquell :) Sen var vi ren så trötta att vi bara gick till hostellet o sova.

Tyskland e sjukt vackert vid östgränsen. Skulle kunna bygga ett hus där vid flodstranden :)

På freda gick vi sen ut på stan föratt hitta frukost. De såg lite molnit ut o ganska genast börja de ösregna. Efter ett par timmar blev de jätte solit o sen ösregna de igen i typ en timme. Sånt va vädre typ hela dan. Helt konstit.
Prag va en jättevacker stad o vi gick mest runt o såg på gamla stan och gick över bron över Vltava föratt gå upp till slottet (typ 1000 trappor...). Sen gick vi också i butiker o ja hitta jättesöta äppelshorts inne på Debenhams.
Vi var också på en marknad var de sålde tjeckisk mat o allmöjlit annat. Smakade på langos som är typ en smördegsplatta som man äter med vitlök och ost. Helt gott var de, men bättre var ändå en gyros-rulle som vi åt till lunch :)

På kvällen tänkte vi att Idag ska vi orka vara ute lite längre.., men int blev de så den kvällen heller. Efter att vi ätit på en thailänds restaurang gick vi till hostellet o somna genast. Typ 11 på en fredakväll i prag... :D

Skulle lätt ha stannat längre i Prag, finns så mycket att se där, men på lördag förmiddag var det dags att fortsätta resan och vi tog tåget till Budapest.

Om

Min profilbild

Emma

25 år. Kostvetare/ dietist. Uppsala.