riksrakspoks

Uppsala. Resor. Mat. Träning.

Venedig

Publicerad 2011-09-27 21:48:48 i Allmänt,

Måst avsluta denhä reseberättelsen nu nä de ren e över en månad sen vi kom hem.. (crazy)

Från Wien tog vi alltså nattåget till Venedig. Vi sku spendera 12 härliga timmar i en kupé med sovplats för 6 personer... Den va int särskilt rymlig o nä Ina o ja gick in där först undra vi nog hu de på nåt sätt sku rymmas 4 till.. våra rinkkor to ren halva golve.. Vi hadde endå tur me resesällskape. De kom en pappa me sin son från london o 2 andra pojkar från london. Alla typ i vår ålder (utom pappan då :D). Vi hadde just rolit fast juttunas nivå sjönk ganska lågt ganska snabbt...

Nä tåge stanna i Salzburg o sku stanna där i en o en halv timme föreslo en av pojkana att vi sku gå o ta en öl i Salzburg så vi sku kunna säga att vi ha vari där :) Så efter att ha dubbelkollat att tåge verkligen int va påväg nånstans på en tid gick vi till en bar ganska nära stationen o drack en Stiegl som tydligen är den enda ölen man kan få i Salzburg. Sen via österrikisk mäkki o sen till tåget där man faktiskt fick några timmars sömn.

På moronen väcktes vi av att konduktören hämta in frukost(!) o sen var vi ren framme i Venedig.

På tågstationen fick vi en lista på hostell o ja ringde genast ti ett föratt fråga om dom hadde ledit. De hadde dom så ja fick instruktioner hu vi sku hitta i stil av "over 2 small bridges, over one big bridge, turn right, turn left, over a small bridge" så efter lite letande hamna ja ringa pånytt :D Gatunamn o -nummersystemen i Venedig är helt motsatsen till logiska. Iaf, hostellet va nån slags katolskt vandrarhem/lägergård i stadsdelen Cannaregio. Ganska trevlit o fräsht (utom tusenfotingen i vessan, o att de på natten va så mörkt i rummet att Ina trodde hon va blind..).

Efter att vi lämnat våra väskor på hostellet gick vi ut föratt utforka staden. Blev genast helt kär i Venedig. Tycker om italien och italienare annors också. Fast staden va så full av turister, augusti e säkert värsta säsongen..

Massa söta gränder o massor me gondoler

Söt hund som satt utanfö en butik :) I alla länderna var vi va gick hundana allti lösa. Helt jätte konstit hu dom följde efter sina ägare så bra o hu ägarna vågar ha dom fria i så stora städer..

Efter att ha gått en tid hitta vi Markusplatsen som va helt full av turister o duvor. Duvor finns de massor av i hela staden.

Markuskyrkan

Dogepalatset

De va en helt sjukt varm da o inga moln på himlen så de va ganska tungt att gå där ute bland alla turister. Sku ha villa o simma men de e int rikit möjlit där i centrum.. :)

Vi gick in i många små affärer som hadde glas från Murano som tydligen är det man ska köpa där. Fanns massor söta glasugglor men tror int ja sku ha fått dem hela hem så köpte ingen sån. Hitta ändå ett par örhängen me "diamant"-ugglor :)

Fanns massor söta hus överallt o denhä pojken va så söt nä han titta ut från ytterdörren. Tänk att ha vatten sådär utanfö dörren o att int kunna fara nånstans utan båt..

Suckarnas bro va sorlit nog täckt av Loreal reklam..

På kvällen gick vi o äta till en fisk o skaldjursrestaurang som rekommenderades i en av våra reseguider. De va int helt fö svårt att hitta dit o ja åt världens godaste bläckfisk med polenta :) nam. Polenta är bitar gjorda av majsmjöl som venetianare äter mer än pasta. Ti efterrätt dela vi på en tiramisu som också va sjukt god :P

Nä vi sen vandra runt i San Polo hitta vi ett torg fullt me lokala ungdomar som köpte vin från en bar o stod o drack de på torget. Vi beställde också lite vin o kvällen sluta me att vi blev bjudna på vin av några medelålders män :D Dom va helt rolit sällskap o de va kiva o höra om Venedig av venetianare. Vi lyckades sen hitta hem till hostellet längs de mörka gränderna. En lyckad dag alltså.

På lörda moron va de sen dags o säga heldå till Italien. Vi gick till busstationen, tog buss till flygfälte o flög till arlanda. Där sluta den resan sen (fast int fö Inas del nä hon ännu fick njuta av en resa i Q-hytt till Finland.. :D). Helt sjukt rolig, underbar, kiva, härlig o spännande resa o härliga städer som ja vill se på nytt nångång med mera tid (okej Siofok kanske e sett ren.. ). Rekommenderar alla att interraila o upptäcka Europa. Fö som vår kloka medresenär Will sa ti oss på tåget så ska man int gå utanför grinden före man har upptäckt sin trädgård. O de finns massor att se o upptäcka i Europa.