riksrakspoks

Uppsala. Resor. Mat. Träning.

Gerês 3

Publicerad 2016-08-25 17:25:45 i Allmänt,

På torsdag kväll var vi trötta efter vandringen så vi körde till en damm som vi hört om och sen åt vi middag. Det fanns inte energi kvar i kroppen för så mycket annat :D

Vägen till dammen var krokig och lite skrämmande :D
Men utsikten var sååå fin!

På fredag morgon packade vi ihop tältet och körde upp till vårt sista resmål i Geres, utsiktsplatsen i Miradouro da Pedra Bela. Har säkert aldrig förr ätit frukost med så fantastisk utsikt <3
500 bilder senare började vi köra ner längs alla slingriga vägar tillbaka mot Passos.
Vi stannade och åt lunch i staden Chaves som var en väldigt fin stad med ett känt spa.
Vi fick smaka på det termiska vattnet som skulle läka alla sjukdomar... Smakade inte så gott :D

Gerês 2

Publicerad 2016-08-19 20:46:08 i Allmänt,

På torsdagen skulle vi göra resans längsta vandring. Vi hade fått lite tips av Daniels föräldrar, och planerade att starta från Portela do Homem som ligger precis vid gränsen mellan Portugal och Spanien och sedan vandra upp längs en vandringsled ca 11 km upp till 1460 m.ö.h. Och detta i ca 35 graders värme... Som tur började vi gå tidigt då solen inte ännu sken så jättestarkt.
Vandringen började bra, det var supervackert att gå mellan de små bäckarna som rann längs bergen. Jag var lite rädd för att stöta på ormar (som kan vara väligt giftiga där) men vi såg bara ödlor (som dock var väldigt stora jämfört med nordiska ödlor..).
Ju högre upp vi kom desto kargare blev naturen. Det blev också lite svalare och vi såg t.o.m. några moln (!!!).
Uppe på Carris! Toppen av berget och vårt lunchställe där vi tankade lite energi för att gå tillbaka ner.
I slutet av vår vandring badade vi i kristallklart vatten vid Portelo do Homem innan vi körde tillbaka till Geres centrum för att äta middag.

Gerês 1

Publicerad 2016-08-17 22:49:07 i Allmänt,

På onsdagen satt vi i bilden typ hela dagen. Vi stannade en lite längre stund i Castelo de Paiva där vi gick omkring i det fina vädret (vi såg kanske totalt 3 moln under två veckor...:D) och åt god mat.
På kvällen kom vi sen fram till vår huvuddestination - Portugals enda nationalpark Gerês, som ligger i norr vid gränsen till Spanien.
Utsikten från bilen på vägen var redan ganska fantastisk!
Innan vi åkte till vår camping stannade vi i byn Soajo för att se dessa stenhusen från 1700-talet som man lagrade majs i för att skydda det från olika djur.
Framme i Geres satte vi sedan upp tältet och gick sedan ut till centrum för att handla mat att grilla.

Avslutade promenaden sedan med att bada i denna lilla pool som fanns på campingområdet och sedan grillade vi fisk och gick och sova för att vara laddade inför torsdagens vandring.. :) Men mer om den senare!

Passadiços do Paiva

Publicerad 2016-08-14 11:05:11 i Allmänt,

Från Avero åkte vi till Passadiços do Paiva där det fanns en 8 km vandringsled i fantastisk natur. Såå varmt men väldigt fint.
Trötta och svettiga avslutade vi sen vandringen med att hoppa i en bäck och bada innan vi körde mot nästa campingplats.

Campingen Campidouro låg på ett vackers ställe vid floden Douro, men de va egentligen det enda positiva med den platsen.. Vi stanna där bara en natt så det var okej, men tältet va ca 1 m från nästa tält så de va int världens mysigaste camping.. :D
På onsdag morgon börja vi sen köra mot nationalparken Peneda-Gerês.

Aveiro

Publicerad 2016-08-12 20:10:55 i Allmänt,

På söndagen kom vi alltså fram till studentstaden Aveiro som ligger vid kusten. Jättefin stad som verkligen förtjänar sitt rykte som Portugals Venedig!
Vi checkade in på vårt hostell där vi skulle sova i 2 nätter och sedan mötte vi upp Daniels kompis Elsa som bor i Barra som ligger vid kusten ca 10 km utanför Aveiro.
Vi åt lunch tillsammans, portugusisk mat såklart :D, och gick sedan runt i affärer för att hitta en klänning till mig för Akselis bröllop (som var nu förra helgen, mer om det senare). Jag lyckades hitta en relativt billig redan i den tredje affären :D
Sen gick vi runt och utforskade staden och Daniel visade mig universitetet där han pluggat.
På tisdag morgon körde vi sen ut till Barra som ligger vid Atlanten. Där var det superdimmigt men vi åt ändå frukost på stranden.

Tillbaka i Aveiro träffade vi Daniels vänner Fabio och Augusto, och senare mötte öven Elsa upp oss och vi avslutade kvällen på en mexikansk restaurang.
På onsdag morgon fortsatte vi sedan vår roadtrip.. :)

Amarante & Porto

Publicerad 2016-08-10 22:39:33 i Allmänt,

På lördagen när Daniel börjat sin semester började vi vår roadtrip med hans föräldrars bil.
First stop var staden Amarante dör det fanns en stor vattenpark. Vädret var perfekt för det så vi var verkligen inte dom enda som tagit sig dit, men efter allt köande var det så skönt att hoppa i bassängerna och testa alla vattenrutschkanor.
Efter att ha spenderat hela dagen i vattenparken körde vi till den första campingen där vi skulle tälta en natt. Det blev snabbt mörkt men vi hann tända en eld och grilla lite middag :)
Nästa morgon packade vi ihop tältet, åt frukost och sen började vi köra mot Aveiro. Vi skulle köra via Porto så vi bestämde oss för att överraska Daniels farmor med en liten surprise visit. Hon blev såklart glad och ville visa huset och gården till oss.
Sen stannade vi ännu snabbt vid Stadio do Dragao och sedan fortsatte vi köra vidare söderut.

Om

Min profilbild

Emma

25 år. Kostvetare/ dietist. Uppsala.