riksrakspoks

Uppsala. Resor. Mat. Träning.

Challenges in Global Health

Publicerad 2013-09-30 18:57:36 i Allmänt,

Ny vecka och ny kurs dessutom. Mest internationella kursen ja nånsin läst. Två professorer som är från Thailand och Vietnam, och studenter från Burma, Bolivien, Australien, Canada, Holland, England, Polen, Bangladesh, Tansania osv. Ganska intressant men de va också ganska ansträngande att lyssna på (väldigt) dålig engelska hela dagen... Hela denhär veckan kommer att vara en massa plugg, men kan väl int klaga när ja ren ha haft så mycke ledigt också. Bara typ 2 veckor till tenta och så e de en massa inlämningsuppgifter också. Fick som tur ändå ett ganska intressant ämne om overnutrition till min första uppgift.

Smakade också förresten nu på veckoslutet på denhär isländska "delikatessen":
Kan int säga att de va gott.., det smaka precis så som man kan tänka sej att torkad fisk smakar.. men nu har man iaf smakat..O ja tvinga också Amma o Sofia att smaka en bit. Inte så populärt.. :D
Ha det så bra!

Lidingö Tjejlopp

Publicerad 2013-09-29 22:48:04 i Allmänt,

Nu är denna "tävlingssäsong 2013" avslutad för min del. Deltog idag i Lidingö Tjejlopp (10 km terränglöpning) med Lovisa och Anniina.

Ja e ganska nöjd för allt gick egentligen jättebra, UTOM att ja borde ha varit i en annan startgrupp.. Kom i mål på 1:02:38, och tror att ja just hade klarat det under timmen om de int hade varit för alla som bara gick och täppte till hela vägen/stigen. Man sprang ju alltså största delen i skogen, så de fanns int så mycket utrymme att springa förbi nån.. Men helt onödigt att tänka på det nu.. Annars gick de som sagt bra. Hade ätit precis perfekt, fick int ont i magen eller någo sånt, vädret va perfekt o ja orka t.o.m. me lite tävling på slutrakan :D

Backarna va ju såklart jobbiga men man orka nästan mer när man hade klarat dom för man tänkte bara på att den nu va avklarad o de int fanns så mycke kvar mer.
Lovisa sprang på sjukt imponerande 43 minuter och blev alltså 33:e av ca 4900 löpare. Och Anniina gjorde också personligt rekord med 58 minuter. För mig blev de också personligt rekord på officiella lopp eftersom ja tidigare bara sprungit 10 km på Hämeenlinna maraton sommaren 2012 med Anniina där vi sprang på tiden 1:05 (men går int att jämföra när dehä nu va terränglopp o därför också tyngre).

Hela evenemanget va också väldigt bra organiserat o ja sku gärna delta igen :)
En taggad Lovisa
och en glad Anniina
coach Erik
nånslags uppvärmningsdans.. :D
Trött men lycklig i mål :)
         Men nu e ja så trött att ja måst gå o sova. Blir en massa studerande nu hela nästa vecka. Gonatt!

Här e ännu alla tider om nån e intresserad:

Individuellt resultat - Lidingöloppet 2013 söndag

73874
1:02:38
6:15 min/km

Mellantider

MellantidTidSträcktidTid efter (klass)Tempo (min/km)Placering (klass)  Placering (bana)
Grönsta 00:01:57 1:57 +1:04 6:27 1786     1786
Abborrbacken 00:31:03 29:06 +29:21 6:11 1917     1917
Förvarning 01:01:21 30:19 +56:54 6:27 1982     1982
Mål 01:02:38 1:17 +28:25 4:14 1954
1954

Trams on the magenta pink riverside of the Danube.

Publicerad 2013-09-27 18:56:15 i Allmänt,

Tycker om att få kort (och skicka dom också). Detta anlände igår från Adrienn :)

Idag ha ja mest pluggat o fixat. Inget spännande. Men nu snart ska ja ti Sofia o äta middag me henne o Ann-Marie som e på Uppis-besök :) Men blir inget festande fö mej varken ikväll eller imoron för på söndag e de sen Lidingö Tjejlopp.. huh

Ha ett trevligt veckoslut!

Island del 4

Publicerad 2013-09-26 17:22:10 i Allmänt,

Måndagen va sen vår sista hela dag på Island. Ellen for på föreläsning så jag och Maria gick runt på stan. Ja köpte en isländsk ylletröja från Nordic Store som ja nu vill ha på mej helatiden :)

På kvällen sku vi gå ut o äta. Vi kunde int riit bestämma oss vart så vi gick runt hela Reykjavik innan vi sen slutligen stanna på Laundromat. Ja åt lax me batat som va riktit gott :P
Sen gick vi vidare till en liten pub, satt där en stund och resten av kvällen spela vi sen kort hos Ellen.

Tidigt på tisdagen följde Ellen mej o Maria till busstationen därifrån vi sen åkte till Keflavik o sen flög vidare till Oslo. Ja hitta Maria på Oslos flygfält så vi hann ses där i en halvtimme o sen sku ja vidare mot Arlanda och hon mot Helsongfors. Kändes int alls så rolit att lämna Island. Ja sku gärna ha stannat där längre. Men int är Uppsala så dåligt det heller (insåg ja efter 2 dagar tillbaka här) :)
En super-resa var de iallafall!

O ni kan förresten också titta in på Ellens blogg o se mer bilder från resan :)

Island del 3

Publicerad 2013-09-26 11:28:04 i Allmänt,

På lördagen va vi ganska trötta så vi gjorde int så speciellt mycket. Gick runt i Reykjavik i några butiker och så åt vi sjukt gott lamm på Laekjarbrekka till lunch.
Efter det gick vi till den massiva Kolaportid loppmarknaden. Där fanns verkligen allting. Maria hitta också en isländsk ylletröja till sig därifrån :)
Därifrån gick vi till Harpa (ett nytt koncert och kongresshus) som såg fint ut. Man hadde också en fin utsikt därifrån (OCH de fanns free wifi :D).
Vi var också in till en Finland-butik som hadde allt från mumin ti marimekko.

På söndagen var vi sen ganska tidigt uppe och tog bussen till Blue Lagoon. Där spendera vi 2 timmar i det härliga vattnet, bastun och så hadde vi en liten sushi-paus där också. Vattnet där e helt vitt eftersom de innehåller så höga halter kisel och sulfat (som lär vara bra för huden). Man fick också kisel-lera där att sätta på ansiktet. Så avslappnande och skön dag. Men man blev också ganska trött av att ligga i 38 gradigt vatten så länge.
På kvällen gick ja me Ellen till café Babalú där vi skrev en massa postkort och drack kaffe. Måste ta bilder i den lite speciella vessan där också :D

Sen spendera vi resten av kvällen me att dricka vin och tala om allt som man int hinner tala om annars när man bor i olika länder.

Island del 2 - Golden Circle

Publicerad 2013-09-25 17:45:06 i Allmänt,

På fredag morgon gick vi till CheapJeep efter vår hyrbil. De va verkligen en billig Jeep. Så billig att de va en Toyota. Men den va helt tillräckligt bra för oss :D Vi sku alltså göra Golden Circle, som består av Þingvellir, Geysir och Gullfoss.

Sen körde vi först till en Bonus efter matsäck till hela dagen, o sen bar det av mot Þingvellir. Matti som kuski, jag som kartanlukija o Ellen o Maria servera maten och svara för underhållningen :D
Landskapet på Island kan ändra så mycket, som vädret också, så de va najs också att bara köra o se på allt.
I Þingvellir, var alltså den Eurasiska och Amerikanska kontinentalplattan glider ifrån varann (med 1-18 mm per år) finns en nationalpark som är ett av UNESCO:s världsarv. De va jättefint att gå runt där, och man hadde bra utsikt över islands största sjö Þingvallavatn.

Från Þingvellir fortsatte vi sen mot Geysir och på vägen stanna vi för att klappa lite söta islandshästar.
Sen kom vi då fram till Geysir. Vi va int dom ända turisterna där kan man säga.. Och original-Geysir fungerar int mera, så de va runt en geysir som hette Strokkur som alla stod me kameran redo :D Men ganska coolt va de ändå att se hu vattne sprutar upp från under jorden.
Sen bar det då av mot sista men inte minsta sevärdheten - vattenfallet Gullfoss. Fantastiskt fint!
Sen körde vi trötta men nöjda via Selfoss tillbaka till Reykjavik. Vi laga en god laxmiddag o sen blev de fest o Reykjaviks nattliv :)

Island del 1

Publicerad 2013-09-25 13:04:13 i Allmänt,

Hemma i Sverige igen nu. Ja sku ha kunna stanna lite längre nog på Island. Fantastiskt fint :) Måst säkert dela in dehär i några skilda inlägg nu nä de finns så mycke att berätta.. Men börjar nu från tisdagen då ja åkte iväg.

Min resa börja int helt optimalt då mitt flyg först va inställt, sen försenat o sen ännu lite mer försenat. Ja missade alltså mitt andra flyg från oslo, o dom skicka mej till Köpenhamn o sen fick ja flyga till Reykjavik med Icelandair istället. En fyra-nordiska-flygfält-tur på en dag alltså och jag var totalt 9 timmar försenad. Kan int heller säga nåt bra om norwegians kundservice...
Iallafall kom ja fram till Reykjavik trött men lycklig över att vara där. De va ren sent så vi gjorde int så mycke. Satt hemma hos Ellen o Matti i doms mysiga källarlägenhet. Och Maria hadde kommit fram tidigare, lite mindre problematiskt.

På onsdag morgon gick vi till Hallgrimskirkja inte långt från Ellen och åkte upp till tornet varifrån man såg hela Reykjavik och berget Esja i bakgrunden. Sjukt fint väder :)
Sen gick vi till hamnen varifrån jag och Ellen sen åkte på whale watching i 3 timmar. Fast först sku de lekas lite i en lekpark i hamnen :D
De va fantastiskt fint att vara ute på havet :) Kallt också men vi fick varma (och supersnygga..) kläder att klä på oss :) Först verkade som att vi int alls su få se någo valar, men tillslut var det sen ett par vikvalar som simmade ganska nära båter. Najs.
På kvällen gick vi sen o simma till Reykjaviks största "simhall" Laugardalslaug var man kunde sitta ute i varma bassänger. Så skön avslutning på dagen :)

På torsdagen skulle vi på ridtur med islandshästar. Vi blev upphämtade från Ellen och sen åkte vi till Hveragerdi var Eldhestar-stallet var. Dom hadde en massa hästar o stället kändes ganska turistigt men de va ändå roligt att rida på islandshästar på island :) Och landskapen var ju såklart fantastiska också fast vädret int va de bästa.
Tillbaka hos Ellen laga vi mat o sen på kvällen träffa vi lite hennes vänner och satt på Glaumbar var det fanns en massa erasmus-studenter. Kändes som ett mini-wien bara att på island :D

Fortsättning följer :)

Island update

Publicerad 2013-09-21 23:20:13 i Allmänt,

Liten update bara. Island är allt jag tänkte mej och mera. Vill stanna här. Alldeles fantastisk natur och Reykjavik är en mysig och vacker stad. Perfekt med havet runtomkring och bergen och varma källor överallt. Blått och grönt. Puss!

Mot Island

Publicerad 2013-09-16 19:45:10 i Allmänt,

Idag har ja tvättat, sprungit, packat osv. men framförallt sett fram emot imorgon då jag flyger till ISLAND! jejee! Superivrig o tror redan nu att ja vill stanna där :D Flyget går 8-tiden o sen mellanlandning i Oslo där ja hoppeligen snabbt hinner säga hej till Maria som flyger med tidigare flyg. Kommer hem om en vecka sen (ja, om ja nu int sen stannar där alltså.. :))! Hejdå!

Kulturnatten

Publicerad 2013-09-15 19:22:15 i Allmänt,

Hallo,
igår va de Kulturnatten i Uppsala. Ungefär som konstens natt. CrossFit Uppsala hadde öppet hus, o ja hadde boka en plats på gratis introduktionspass på förmiddan. De va sjukt svettit men så roligt att ja säkert sku köpa medlemskort där om ja sku vara rik :D

På eftermiddan gick ja sen runt på stan me Sofia o hennes pappa o hans vänner som va på besök. På kvällen gick vi sen till Le Parc o äta en god middag och sen gick jag me Sofia till Reginateatern o se på improvisationsteater. De va sjukt rolit o man skratta helt massor!
Idag gick ja på moronen sen till Sofia nä vi hadde planera att äta brunch där. Blev en såhär fin dukning med alltmöjlit gott.
Sen börja ja packa inför Island o städa lite också. Måst vara produktiv imoron nä ja sen tar semester från denhä tunga vardagen haha.. :D
Blev lite skrämd nä man såg domhär på gården utanfö Crossfit Uppsala.., men vi höll sen oss till kettlebells o mycke övningar me kroppsvikt :)

Ha de bra!

Samsung Galaxy S3

Publicerad 2013-09-13 20:40:47 i Allmänt,

Nojaa, nu ha ja fått min nya telefon :) Och ja finns på instagram också nuförtiden om ni som har de vill leta upp mej, heter emmajuslin där :)

Har fixat en massa tråkigt idag, o sen va de ju igen Bondens egen marknad var jag o Sofia köpte lax och åt sen en megagod middag hos henne. Nu ha ja äntligen också tala me Erin så vet ja vart alla hennes saker ska som e kvar här. Så de börjar väl se ut som ett hem här igen..

Imorgon väntar löpning och Kulturnatten i Uppsala! Ha ett fantastiskt veckoslut!

Liberace, dansk rap och Åländsk sushi

Publicerad 2013-09-12 22:04:05 i Allmänt,

Tillbaka i Uppis nu efter 4 dagar i Mariehamn. Vi hann gå på bio (Behind the Candelabra), träna agility me Frida, äta sushi, springa, vara på rap workshop med danska AndyOp och gå på promenader i skogen. Och jag hann t.o.m. plugga lite (!).

Har ju inga bilder när ja inte hadde nån smartphone.., men nuu har min nya telefon kommit så ska bara hämta den imoron genast på moronen wihuu :) Sprang backintervaller med Lovisa i slottsbacken ikväll, o nu e ja helt slut :D Ska nu se filmen 101 Reykjavik som ja låna från Åsa för att tagga ISLAND lite :) Can't wait på att åka dit, bara 4 dagar nu :)

Gonatt!

9/9/13

Publicerad 2013-09-09 10:32:36 i Allmänt,

Började veckan med hemskaste tandläkarbesöket nånsin.. typ 50 min tortyr. Nu e ja minst sagt motiverad att ta bra hand om mina tänder... Huj.. Men nog om det.. Nu ska ja packa ihop mina saker o ta mej mot Eckerölinjens buss och Grisslehamn och Åland :) Ska hälsa på Åsa o Frida i ett par dagar :)

Igår va ja förresten första gången på ett FNUF-"möte", typ lunch i en trädgård. Lovisa o Anniina va också me, vi va väl typ 12 totalt. Åt lunch och diskutera Norden och olika aktiviteter till hösten och våren. Några saker vill ja iaf delta i, som att åka långfärdsskridskor :)
Sen va vi på kvällen me Sofia första gången o hälsa på hos Riikka. Allti nä man ser nån så fin lägenhet får ja verkligen lust att snabbt flytta ur dehär rummet...

Ha en bra vecka!

Lidingö

Publicerad 2013-09-08 09:21:40 i Allmänt,

Igår va vi på ett litet Lidingä-äventyr me Lovisa o Anniina. Jag o Lovisa tog tåget till Stockholm på moronen, åkte tunnelbana ut till Skärholmen till Anniina, bytte om till löparkläder och tog oss sen till Lidingö och Käppala skola där Atte sku spela handboll. Tyckte att de va imponerande att vi hitta dit :D O de va rikit rolit att se matchen o dom vann ju dessutom :)
Efter matchen åkte vi till Grönsta gård i andra ändan av Lidingö, och sprang sen där 10 km banan som vi ska springa den 29. när det är dags för Lidingö tjejlopp. Herregud vilka backar.... De va bra vi va där nu en gång så vet man vad som väntar.. Men rolit va de väl också iaf emelllanåt enlit denhär bilden :D
(Alla bilder e Lovisas nä ja int ännu ha fått min nya telefon som ja sku få på onsda...)

Sen efter denna lilla löprunda... Tog 1h 8 min för mej o Anniina, så åkte vi tillbaka till Skärholmen o sen mot Uppsala igen. En heldagsresa blev de alltså me mycket Stockholm/Lidingö sightseeing :D

Vardagens teater

Publicerad 2013-09-05 14:00:12 i Allmänt,

Halloj, igår hadde vi en väldit spännande dag i skolan. Ja trodde de sku bli hemskt nä ja hörde att vi sku ha nånslags teaterövningar, men de ble sen jätte lärorikt o rolit :)
De va alltså en skådespelare från Vardagens Teater som höll 4 timmars föreläsning med en massa övningar o exempel om hur man kommunicerar på ett bra sätt, hur man är mer närvarande i kommunikation osv. Sjukt intressant. Nåt som också va jännä va att höra om olika nivåer av lyssnande. Kommer att analysera alla ja talar me nu :D

På kvällen åt vi en sjukt god (glutenfri) räk-tomat-basilika-pasta hos Sofia, o sen kom också Oskar dit o vi spela spelet Vuxenpoäng, där man sku svara på frågor som "Äger du en brevkniv?", "Stämmer det att din TV kostar lika mycket som en halv månads nettolön?" eller "Har du både hushållspapper och toalettpapper hemma?". Sen samla man då vuxenpoäng om man svara ja på dom :D

Idag e de sommar här i Uppis igen o ja va i stadsskogen o sprang :) så fint men ja tycker allti att de e lite skrämmande att springa där ensam nä ja e säker att ja väljer fel stig o tappar bort mej :D
Ikväll ska vi ut me Lovisa o Sofia till Stocken (Stockholms nation) för att fira att terminen ha börja.. typ :D
Ha de bra!

Hälsofrämjande ledarskap

Publicerad 2013-09-02 09:19:05 i Allmänt,

Om en timme börjar min första kurs denhä terminen. 15 hp i Hälsofrämjande ledarskap. Spännande. Första gången i Uppsala som ja ska läsa en kurs var ja int känner nån. Men så va de ju i Wien hela tiden. Så de blir bara rolit.
Undrar bara om ja kommer ihåg hur man studerar :D Känns lite som om ja ha vari på en 6 månaders semester haha (fast ja hamna ju nog studera i Wien också).

Ha en bra måndag!
I en sånhän stad sku ja kunna bo :D Simma ti skolan :D

Välkommen hit Välkommen hem

Publicerad 2013-09-01 09:23:51 i Allmänt,

Back in Uppis nu. Känns konstit efter att ja ha vari borta i över ett halft år. Kom hit igår tidit på moronen me pappa o Osku. Sen städa vi rummet o bar upp saker från källaren. Erin ha lämna ganska mycke saker också, så de kommer att ta en vecka säkert före ja får allt på sin plats, men dehä rumme ser ren bättre ut.

Viking Lines nya båt Grace va förresten helt fräsh om man jämför me dom gamla båtarna :)
Idag ska ja fortsätta städa, ordna o tvätta, fara o springa o laga nånslags mat me äppel. Vi stanna i St:Karins nä vi va på väg till Åbo så ja fick en säck full me äppel som ja nu borde använda. Hinner int äta dom alla :D
Ha en fin söndag! Pusss

Om

Min profilbild

Emma

25 år. Kostvetare/ dietist. Uppsala.