riksrakspoks

Uppsala. Resor. Mat. Träning.

Instagramfynd från Sofia

Publicerad 2013-12-16 13:04:00 i Allmänt,

Fyra och en halv dag kvar av höstterminen 2013. På lördagen flyger jag till Vanda vilket är helt galet najs. Och 7 dagar till julafton på Hitis <3

Ha en bra vecka!

Julstämning

Publicerad 2013-12-11 18:28:43 i Allmänt,

Igår kokade ja julgröt/risgrynsgröt och idag bakade ja pepparkakor. Blev kallad korridorens julmor hehe....
Fick iaf mycke glutenfria pepparkakor nu, så kan ta hem av dom också :) Fick också improvisera lite då ja int har så mycke grejer för bakning... Använde t.ex. en vinflaska till att kavla degen. Funka hur bra som helst. Och just de, goda blev dom också.
Annars har ja int så mycke skola kvar dethär året, vilket är skönt. Ska bara skriva två korta texter o sen har ja ett seminarie nästa veckas freda.

Ha de bra!

UPSO:n Itsenäisyyspäiväjuhlat

Publicerad 2013-12-08 20:21:43 i Allmänt,

Igår va de självständighetsfest på ÖG. Helt fantastiskt roligt. En massa finnar, sverigefinnar  och finlandssvenskar. Vi sjöng och åt god mat och dansade till ÖG:s eget band som va super !
Och domhär lite bättre bilderna lånade jag av Eeva Kärkkäinen som fotograferade där :)

Annika & Sanni i Sthlm

Publicerad 2013-12-08 20:08:56 i Allmänt,

På torsdagen tog jag tåget till stockholm o träffa Annika o Sanni som hadde kommit över me färjan. Vi gick runt i butiker, åt lunch i Gamla stan, gick runt lite mer o shoppade lite också. De va roligt att se dom :)
På kvällen åt ja sen middag med Anniina, Jultsu o Oskar på Babel Deli. Prisvärt ställe, gå dit om ni är i Stockholm!

Nijmegen & Utrecht

Publicerad 2013-12-04 18:05:36 i Allmänt,

På måndag morgon va de dags att vinka hejdå till kusinen och ta bussen och tåget till Nijmegen var Saskia bor.
Resan tog ca 45 min o Saskia mötte mej på stationen. Sen följde en tur runt Hollands äldsta stad, och det var ganska fint där.
I Holland har dom Sinterklaas istället för julgubben... Sinterklaas kommer från Spanien med båt och har med sig en massa Black Pete's som är hans medhjälpare.. tydligen diskuteras eventuell symbolisk parallell till slavhandeln varje år kring julen....

På kvällen mötte vi också Laura som också var i Wien på våren och som också studerar i Nijmegen. De e rolit att höra hur alla som man senast sett där har det nu :)

På tisdagen tyckte Saskia att de int mera fanns så mycket att se i Nijmegen så hon föreslog att vi skulle åka till Utrecht som låg en timmes tågresa därifrån (mot flygfältet, så jag fick kortare väg dit sen). Ja tyckte de va en bra ide, så då fick ja utforska ännu en stad. Vi hadde tur me vädret, gick runt på en massa mysiga gator, åt världens största tonfisksallad o fikade på lyxiga Bond en Smolders.
Sen va de dags fö mej att åka till flygfältet o flyga tillbaka till Uppsala. Som alla roliga resor gick även denna förbi väldigt fort, o ja hade gärna fortsatt semestra en längre tid. Men ja hadde några väldigt roliga dagar, o de va kul o se Ina o Saskia som ja int sett på länge. O nu e de bara lite på två veckor tills ja ska hem ti Vanda till julen :)

Idag ha ja sutti i några timmar på Norrlands med Sandra o skrivit på vårt arbete. De var julstämning där me ljus o julmusik :) O imoron ska ja träffa Annika o Sanni i Stockholm :) Ha de bra!

Amsterdam

Publicerad 2013-12-04 17:23:30 i Allmänt,

Tillbaka till vardagen och pluggandet nu. Men det var en härlig minisemester i Holland ja hadde :)

Landade ganska sent där på fredag kväll, tog tåget in till Amsterdam, hittade Ina och sen hittade vi till slut till vårt väldigt intressanta hostell... vet int helt om ja kan rekommendera de ti nån.. men billigt och centralt va de iaf.. :D
Efter att ha lämna våra saker där gick vi ut för att leta nåt ställe att äta på. Vi gick runt ganska länge och stanna sen till slut på en italiensk restaurang.
Efter att vi hadde ätit var klockan typ 1 ren så vi gick till hostellet och sova. Sängen och speciellt täcket (som ni ser på bilden..) va mindre najs så vi vakna "pigga" kl 8 på moronen o glada över att man ren kunde stiga upp haha
Efter hostellets frukost (som faktiskt va helt okej) gick vi runt o utforska stan o shoppinggatorna. Sen drack vi glühwein och åt lunch på Bagels & Beans innan vi sku möta upp dom andra.
På eftermiddan lyckades vi hitta Ecka, Christoffer, Roni o Oskar o sen spendera vi resten av lördagen me dom. Vi gick runt på stan, åt kinesiskt, gick i butiker osv.
På söndagen gick jag o Ina på en free guided tour som va väldigt bra. Vi hadde en irländsk guide som hadde bott 5 år i Amsterdam o som berätta allt möjlit intressant om staden, landet och människorna där. Touren tog 3 timmar men de kändes int alls för långt.
Efter touren gick ja sen me Ecka ti Rijksmuseum o beundra en massa konst. De va perfekt att gå dit me henne nä hon ha studera konsthistoria, så fick ja höra allt om Rembrant o Vermeer, utan att hamna läsa så mycke :D
På kvällen åt vi sen alla tisammans en sista gång, o sen åkte jag o Ina till Wageningen var ja sku sova en natt.
Tyckte Amsterdam va en jättefin stad, men också helt galen me alla coffee shops o sitt red light district. Ja sku villa veta hu de e att bo i den staden, för det livet måst vara ganska skilt från turist-amsterdam...
Men tipsar alla att åka dit om ni kan :)

Om

Min profilbild

Emma

25 år. Kostvetare/ dietist. Uppsala.