riksrakspoks

Uppsala. Resor. Mat. Träning.

Amsterdam

Publicerad 2013-12-04 17:23:30 i Allmänt,

Tillbaka till vardagen och pluggandet nu. Men det var en härlig minisemester i Holland ja hadde :)

Landade ganska sent där på fredag kväll, tog tåget in till Amsterdam, hittade Ina och sen hittade vi till slut till vårt väldigt intressanta hostell... vet int helt om ja kan rekommendera de ti nån.. men billigt och centralt va de iaf.. :D
Efter att ha lämna våra saker där gick vi ut för att leta nåt ställe att äta på. Vi gick runt ganska länge och stanna sen till slut på en italiensk restaurang.
Efter att vi hadde ätit var klockan typ 1 ren så vi gick till hostellet och sova. Sängen och speciellt täcket (som ni ser på bilden..) va mindre najs så vi vakna "pigga" kl 8 på moronen o glada över att man ren kunde stiga upp haha
Efter hostellets frukost (som faktiskt va helt okej) gick vi runt o utforska stan o shoppinggatorna. Sen drack vi glühwein och åt lunch på Bagels & Beans innan vi sku möta upp dom andra.
På eftermiddan lyckades vi hitta Ecka, Christoffer, Roni o Oskar o sen spendera vi resten av lördagen me dom. Vi gick runt på stan, åt kinesiskt, gick i butiker osv.
På söndagen gick jag o Ina på en free guided tour som va väldigt bra. Vi hadde en irländsk guide som hadde bott 5 år i Amsterdam o som berätta allt möjlit intressant om staden, landet och människorna där. Touren tog 3 timmar men de kändes int alls för långt.
Efter touren gick ja sen me Ecka ti Rijksmuseum o beundra en massa konst. De va perfekt att gå dit me henne nä hon ha studera konsthistoria, så fick ja höra allt om Rembrant o Vermeer, utan att hamna läsa så mycke :D
På kvällen åt vi sen alla tisammans en sista gång, o sen åkte jag o Ina till Wageningen var ja sku sova en natt.
Tyckte Amsterdam va en jättefin stad, men också helt galen me alla coffee shops o sitt red light district. Ja sku villa veta hu de e att bo i den staden, för det livet måst vara ganska skilt från turist-amsterdam...
Men tipsar alla att åka dit om ni kan :)