riksrakspoks

Uppsala. Resor. Mat. Träning.

Val di Fassa

Publicerad 2013-03-31 12:37:00 i Allmänt,

Buongiorno! Nu e ja hemma i Wien igen efter 4 fantastiska dagar i Italien. De va helt underbart (o alla synonymer ti de ordet)! Ja sku ha kunna stanna där.
På onsda tog alltså jag o Saskia tåget till Bolzano. De va först 4 timmar till Innsbruck, o sen ett annat tåg till Bolzano som tog 2 timmar. Giulia och hennes mamma mötte oss i Bolzano o därifrån var det sen 45 min med bil till byn Moena var dom bor.
När vi kom fram va de ren mörkt så man såg int rikit nånting, men ren i tåget lite före Innsbruck börja man se högre o större alper o ja börja bli helt sjukt ivrig över resan :D Också nä ja såg backhoppningstornet i Innsbruck :D
Giulias mamma har ett hotell som ligger precis brevid doms hus, o dom hadde ett rum ledit, så vi fick bo i de :) Helt sjukt najs :) Sen laga Giulia på kvällen ännu en megagod pasta carbonara ti oss före vi måste sova för att orka vakna tidit o fara o åka skidor nästa dag.
         På torsdag morgon vakna vi då tidigt, åt frukost o åkte iväg till Alpe Lusia där vi sku åka skidor hela dagen. Saskia hadde aldri tidigare åkt skidor, så de va ju lite av en utmaning att lära henne. Giulia (som ex-alpin skidåkare, och hennes pappa är tränare för italiens alpina landslag) var ju bästa läraren man kunde få, men Saskia var tyvärr inte den lättaste eleven, när hon inte riktit är någon idrottare precis, så de gick ganska långsamt. Vi gjorde sen så att vi åkte några gånger med Giulia o sen alltid emellanåt försökte lära Saskia lite. Backarna va helt underbara o de va den bästa skidåkningen ja ha vari med om :) Njöt så mycke av utsikten också. O mina skidor som ja hyrde va sjukt bra dom också. Vi åt lunch uppe i en restaurang där, o sen på eftermiddan nä vi va trötta så åkte vi hem o bada bastu o simma i hotellets pool :) Sen på kvällen åkte vi runt i Moena, fö Giulia ville visa oss byn, o sen åkte vi till "den bästa pizzerian" med den "bästa pizzan" :) Gott va de ju :P
På fredagen va de ännu tidigare väckning, fö jag o Giulia sku fara o göra Sella ronda, som är en tour runt en alpgrupp som kallas Sella o e en del av Dolomiterna. Saskia gick istället på en vandring som man har fin utsikt från.
Denhä dagen va helt sjukt underbar! De va den mest utmanande o krävande skidåkningen ja ha vari med om, mjölksyra i musklerna fick en helt ny betydelse..., men de va också den mest fantastiska skidåkningen nånsin. Kan int förklara me ord hu najs de va :) O utsikten va så fin att man nästan int trodde att de va sant. Bilderna får tala för sej:
      Liite coolt va de ju att åka samma backar som dom åker i världscupen :P Ja fick också tekniktips av Giulia o lärde mej nytt så de va också najs. Vid lunchtid va vi båda helt utmattade så vi stanna o åt lunch. Där var vi stanna va vi på den tyskspråkiga sidan av regionen, så alla tala tyska där, restaurangen hadde också bara tysk mat o tysk musik :D Ja ha förresten aldri förr svettats så mycke av att åka skidor, men de beror ju trolitvis på att de allti e typ -15 nä vi e nånstans i lappland, o nu va de 5-8 grader där.
Efter lunchen va de ännu solit, men sen börja de bli molningare helatiden, o sista timmen va de som nån extrem sport att ta sej fram. Man såg inget o snön hadde klumpa ihop sej så de va TUNGT: Men vi klara hela varvet på 6 timmar, o de va int så konstit att ja sov 2 timmar nä ja kom tibaka ti hotellet :D
På kvällen laga Giulia sen en Risotto milanese (me saffran) ti oss, o sen va de läggdags tidit igen.
Igår, alltså lörda, va de ren sen sista dagen.. Giulia mådde int så bra, så hon bara körde mej o Saskia till Latemar, där vi sku tillbringa förmiddagen. Vi åkte upp me gondolhissen till backarna, o sen lärde ja Saskia åka i barnbacken allti tills hon behövde vila, o sen åkte ja själv några åk allti emellan. Tyckte de va så najs me så långa backar o att de fanns så många att man aldri behövde åka två gånger ner fö samma. Lite skillnad ti typ Messilä där man åker samma backe typ 15 gånger.. :D
Efter 12 kom Giulia sen efter oss, hennes mamma hadde laga lunch, o sen va de snart dags att börja köra mot Bolzano o ta tåget hem. Tyckte de va så sorlit att åka iväg. Vi hadde int bästa turen me vädret, men annors va de så AMAZING och AWESOME att ja vill absolut åka till Dolomiterna nästa vinter också :) Helt sjukt härlit. Wien känns tråkit nu haha... Men nu har ja ännu en vecka påsklov kvar så ska äventyra i denhär staden före studierna börjar igen. Glad påsk och puss på er!