riksrakspoks

Uppsala. Resor. Mat. Träning.

Potato Party, goodbyes och besök från Vanda

Publicerad 2013-06-30 20:16:46 i Allmänt,

Hellou, ännu en vecka förbi här i Wien. Denhä veckan ha vari hemsk o härli på samma gång. Många härliga vänner ha åkt hem vilket ha vari hemskt när några av dom ser man säkert aldrig mera o dom man kommer att träffa igen kommer man int heller att se på länge :/ Men samtidigt va de en rolig vecka o Bettina kom hit ti veckoslute o hälsa på så vi turista runt här en massa :)
På tisdagen sku jag, Adrienn, Gemma o Carmen laga ugnspotatis här hos mej. Dom blev int helt som vi hadde tänkt oss men helt gott ändå :D Här e Disaster Chefs in action:
På onsda moron fo ja sen o simma, o eftersom de va 16 grader o lite regnskurar ibland så fick ja vara nästan ensam på Stadionbad :D Aldri sett de så tomt! :D Men skönt, fö vattne va ändå 25 grader :)
På torsdagen sku Marc o Xavi åka hem ti Spanien, så på onsda kväll ordnade dom en stor fest på MQ fö alla doms vänner för att fira sista kvällen i Wien. Vi börja me sen sushi middag på Natsu, gick sen till MQ o va sen ute hela natten, åt kebabfrukost klockan 6 på moronen tisammans o sen va alla helt tårögda nä vi sku säga goodbye :( Men sjukt rolig kväll/natt/morgon :)

På torsdagen hadde ja kommit överens med Adrienn om att prova bageriet Arthur Grimm i Innere Stadt, för att dom har en massa glutenfria produkter. Eller skulle ha rättare sagt. De fanns mest bröd o bara en sak vi ville prova på som va nån slags bulla me nutella. Helt okej. Vi satt där en stund me Laura o Saskia o sen gick vi alla hem föratt hinna vila innan kvällen.
På kvällen hadde vi boka bord på Il Sestante, var vi hadde goodye-dinner med Adrienn, Saskia, Laura, Giulia o Gemma. Vi åt god italiensk mat o gick igenom en massa som har hänt under dom senaste månaderna här. Saskia o Adrienn åkte på freda, o Laura åkte hem idag. Som tur stannar Gemma o Giulia ännu kvar här i Wien :)

På fredag morgon gick ja emot Bettina till Landstrasse. Vi förde hennes väska till mej o börja sen genast Wien-upptäckandet med mat på Wienerwald o sen klättring av dom 343 trappstegen upp till södra tornet av Stefansdom. Utsikten åt alla håll var fantastisk!
Efter det gick vi runt på Graben o hamna på Julius Meinl som e Wiens lyxigaste mataffär. Där fanns verkligen allt man kan tänka sig, o från alla världens länder. Vi ble också bjudna på ekologisk glass :P Lyx
Sen gick vi runt i Innere Stadt, ja visade Hofburg, Volksgarten o museer. O på kvällen laga vi middag här hemma o gick tidit o sova.

Lördagen började vi me att åka till Stadionbad för simträning. Såklart. Kan ju int ha min simcoach här utan att gå o simma :D De va lite folk där igen så vi fick egna banor o de va najs. Sen va vi sjukt hungriga, köpte mat med hem o åkte sen till Schönbrunn Tiergarten för att gå på världens äldsta djurpark.
Många djur såg bara trötta ut av värmen, men djurparken va fin o de fanns mycket att se.
På eftermiddagen åkte vi till Stefansplatz, åt glass på Zanoni & Zanoni, o åkte sen hem.
På kvällen åt vi taiwanesisk middag på Xu's Cooking på Kaiserstrasse. Vi tog en meny fö två, o fick smaka på en massa olika goda saker. Fick också nånslags konsti aloe vera dricka till efterrätt som va ganska god. Sku absolut kunna äta där igen :P
Efter maten gick vi ännu till MQ till en stund o träffa Gemma, Carla, Xavi o Johanna.

Idag börja vi sen dagen med en promenad runt i Schönbrunn. Först va de molnit o kallt, men sen plötslit blev de sjukt varmt så ja va helt fel klädd o gick bara runt o svettades :D Men Schönbrunn va vackert som alltid.
Vi drack en kaffe uppe på Gloriette, o tog sen U4 rakt till Heiligenstadt varifrån vi åkte buss till upp till Kahlenberg. Utsikten därifrån va fantastisk, o man såg t.o.m. Gloriette var vi just suttit.
Sen åkte vi ner igen, åt sen lunch på Nino's och måste nästan springa hem sen efter Bettinas saker så hon sku hinna till tåget till flygfälte.
Händelserik vecka alltså. Imoron har ja ledigt som turistguide, men på tisda fortsätter de igen nä ja får besök av Akseli o Anna. Busy busy :D