riksrakspoks

Uppsala. Resor. Mat. Träning.

Berlin

Publicerad 2013-08-09 15:25:00 i Allmänt,

Hejhej! Nu e ja äntligen hemma i Varisto o hinner skriva lite hit också. Kom redan nästan 2 veckor sen ti Finland, men vi åkte genast ti Lappland, sen hadde vi Erin här på besök o sen åkte vi till Hitis o kom hem idag, så ha int hunni vara nästan alls hemma påriktit.. :D

Men nu tänkte ja då börja me att berätta om min Berlin-resa.
Flög alltså från Wien med typ 35 kilo saker.. Gerrit kom imot mej till Tegel (som tur), o sen fo vi ti hans o Lilis fantastiska kämppä. En stor tvåa i Prenzlauer Berg. Här e lite bilder därifrån:
Kom dit alltså sent på torsda kväll så då gjorde vi int så mycke. Sen på freda moron åkte Gerrit me mej ti Ku'damm var de va rea i alla butiker. Omöjlit att int shoppa. Vi va i ett par butiker o sen åkte Gerrit ti jobbe o ja gick runt där ännu i ett par timmar. Hitta lite på Pull & Bear, åt lunch o gick sen ti KaDeWe. Mest för att beundra allt på matavdelningen :D
Sen på eftermiddagen åkte ja till Potsdamer Platz, gick till Brandenburg Tor o promenera sen runt där. De fanns ett nytt minnesmärke också som ja int sett förr.
Sen plötslit va klockan ren 8, ja åkte tillbaka till Prenzlauer Berg o vi åt middag me Lili o Gerrit på Butter.
Nola´s som e en Schweizisk restaurang i en park. Vi åt supergoda sallader o promenerade sen till Hackescher markt där vi gick in till Ben Sherman var Gerrit jobba, o sa hej till honom. Sen gick vi runt bland alla museer där o Ivy tipsade om en utställning på Kunsthalle som ja sen gick till.
Efter utställningen (som ja gick igenom på 20 min.. men spendera säkert 30 min i museumshoppen), gick ja till Wonderpots som Ivy hadde sagt att har Berlins bästa frozen yoghurt. De va över 30 grader så de va najs me nåt kallt. Sen gick ja runt på olika marknader, titta in på en massa butiker o kom till slut till Alexanderplatz varifrån ja to metron sen tillbaka till Gerrit. På kvällen fo vi ut till Museuminsel, satt där o drack en öl o åt sen en väldit sen middag på Kreuzburger.
På söndagen va de 39 grader o omöjlit att vara inne i stan, så vi rymde till Potsdam var Gerrits mamma bor. Där tog vi bilen, åkte till Heiligensee o simma o gick sen runt i Wannsee bland alla fina stora hus. Sen fick vi middag hos Gerrits mamma o sen va de ren kväll o vi åkte tillbaka in till Berlin.
På måndagen va de sen ren dags att säga hejdå till Berlin. Åt brunch på Raumerstrasse o åkte sen taxi till flygfältet.
Detta var redan sjunde gången jag var i Berlin, men kommer nog aldrig att tröttna på den staden.
I Vanda var sen mamma, pappa o Rekja o möta mej på flygfälte, o de va skönt o komma hem efter 5 mån ute i världen :)