riksrakspoks

Uppsala. Resor. Mat. Träning.

Budabest

Publicerad 2013-04-22 12:43:41 i Allmänt,

Nu e ja hemma efter ett fantastiskt veckoslut i Ungerns huvudstad.
På freda förmiddag åkte jag, Gemma o Laura iväg me buss mot Budapest. Resan borde ha tagi 3 timmar, men pga nån olycka på motorvägen va vi typ 1,5 h sena. De va egentligen helt bra, för vi fick sova längre, nä jag o Gemma hadde på torsda vari ute på Praterdome me en massa spanjorer, o ja hadde kommi hem så sent så ja va sjukt trött.
vi va iaf framme i Budapest på eftermiddagen, o gick först i typ en timme i 29 grader från busshållplatsen till hostellet, för bussen stanna ca 5 km från centrum, men vi visste int att de va så lång väg. Så vi va ganska svettiga o trötta nä vi kom fram. Vi bodde på Wombats hostel, som va helt nytt o megafräsht. Ina o 15 andra agro-forst studenter från Helsingfors uni va också i Budapest nu, o dom bodde på samma hostell, så ja så Ina typ genast där sen :) Vi gick sen ut o äta till Spiler, som va nära hostellet. De va jättebra område var vi bodde, centralt o me en massa mysiga caféer, barer o restauranger. Efter maten gick vi sen till Szimpla tillsammans me Ina o dom andra. de va den coolaste klubben ja nånsin ha sett. O en av dom mest kända "ruin-clubs" i Budapest.
Dom sålde morötter fö 200 forint (under 1 e) där :D Alla måste ju köpa, int ofta man kan köpa sånt på klubbar :D
På lörda börja vi tidigt me sightseeingen. Vi gick först över Chain Bridge o klättra upp till slottet. Där gick vi till Budapest History Museum, fö fast ja hadde vari i Budapest en gång tidigare va ja int en så bra guide me mina "dedä va också nån viktig byggnad", så¨vi tänkte att de sku vara bra o lära sej nåt. Museet va jättestort o vi gick runt där i säkert ett pari timmar. De va 27-29 grader o inga moln hela veckoslute, så de va allti skönt att gå in nånstans emellanåt :)

Efter att ha gått runt uppe på slottsbacken, o sett på alla palats, kyrkor osv, gick vi ner mot Donau och åt sen lunch på nåt franskt institut. Sen gick vi o shoppa. Och ännu en gång är det bevisat att världen e liten - i en skobutik träffa ja Tinttu o Sanne :D O dom berätta att 19 lärare från Helsinge skola va i Budapest nu på resa. Haha de va så konstit :D
Ja hitta iaf sommarskor o sen nära hotellet fanns ett coolt ställe me second hand kläder o ungersk design o där hitta ja shorts, en Bonjovi t-shirt (!) o en jeansväst :)
Vi träffa Ina o dom på hostelle, men dom sku ti Margrit-ön o ha picknick, o vi ville prova på ungersk mat till middag, så vi åt paprika chicken with dumplings på ett ställe nära hostellet. Sen satt vi resten av kvällen på några pubar i närheten. De va så skönt att man kunde sitta ute på natten :) fast de e lika varmt nu i Wien också :)
På sönda vakna vi igen tidigt fö vi sku se resten av alla "must-see" sevärdheter. Vi gick också tillbaka till Szimpla, för Ina hadde sagt att man ska gå dit när de e ljust så att man ser alla tusentals detaljer. De va marknad där o dom sålde allt man kan tänka sej.
Sen gick vi vidare ti Operan, St. Stephens Basilika o Parlamente. O sen satte vi oss ute i solen vid Donau :)
På eftermiddan gick vi runt på marknader, åt gulaschsoppa o sen va de ren dags att säga hejdå ti Ina o ti Budapest o ta bussen tibaka ti Wien.
Dom hadde prinsar på burk :D

Budapest e nog e så härlig stad, ja sku lätt ha stanna en längre tid :) Men man kan allti åka tillbaka :)